Index spotřebitelských cen – CPI

Index spotřebitelských cen (anglicky Consumer Price Index, dále jen CPI) je ukazatelem inflace. Používá spotřební koš k meziročnímu porovnávání cen produktů, které jsou používány na denní bázi. Budeme se bavit o CPI ve Spojených Státech, protože ten má pro trhy největší význam.
CPI bývá sezónně upravován, protože spotřebitelské chování se během roku výrazně mění. Jako základ se (stejně jako u PPI) používá rok 1982. Změny jsou udávány v procentních bodech proti minulému období.
Spolu s CPI je v USA vydáván ještě tzv. Chain-Weighted CPI, který začíná nabírat na důležitosti. Zachycuje efekty výběru spotřebitelů. Proto jsou čísla chain-wighted CPI mnohými považována za lepší ukazatele spotřebitelského chování.
Když zákazník dá přednost jednomu produktu před druhým, který zdražil, tak to čísla chain-weighted zachytí, zatímco běžný CPI ne. CPI měří cenu zboží, když se zvýší, bez ohledu na to, jestli si ho kupuje méně lidí.
CPI je velmi detailní s rozepsanými kategoriemi jako jídlo a nápoje, oblečení atd. Ty jsou navíc rozčleněny do geografických regionů.
Význam pro investory
CPI je jeden z nejdůležitějších ekonomických indikátorů z toho důvodu, že je konečný. Mnoho jiných indikátorů odvozuje svoji hodnotu od CPI, takže když je CPI vydáno, trhy budou mít jasno. Tento report výrazně hýbe všemi trhy v den jeho vydání a může určovat trendy do budoucna i na několik příštích měsíců.
CPI je používán také k upravování mnoha cash-flow mechanizmů jako jsou důchody, zdravotní péče, v pojišťovnictví atd. Každý investor zjistí, že ho CPI nějakým způsobem osobně ovlivňuje.
Klady
- Na jeho základě lze předpovídat chování centrálních bank
- Je hojně sledován a analyzován v médiích
- Detailní rozdělení podle kategorií a regionů
Slabé stránky
- Volatilní na měsíční bázi
- Fixní CPI v určitých věcech zkresluje (nový produkt, substituce jednoho produktu za jiný)
Komentáře (0)