zavřít menu
Registrovat
Průvodce pro začátečníky

Co ovlivňuje cenu kukuřice

Pondělí 18. 7. 2016|Autor: admin

Kukuřice patří mezi nejuniverzálnější plodiny, jejíž pěstování se rozšířilo po celém světě. Od. Afriky po Itálii nebo Jižní Ameriku mají všichni nějaké místní jídlo založení na kukuřici. Kukuřičný sirup dnes navíc najdeme v téměř každém polotovaru.

Produkce kukuřice

Na světě se ročně vyprodukuje přes 500 milionů tun kukuřice. Produkce USA z toho tvoří zhruba polovinu. Druhým největším producentem je Čína se 110 miliony tun ročně. Na třetím místě je Brazílie s 38 miliony. Jediné dvě plodiny, které se v produkci blíží kukuřici, jsou rýže a pšenice.

Navzdory mnohostrannosti kukuřice je její primární využití jako krmivo pro dobytek. V USA se kukuřicí krmí dobytek, kuřata i prasata. Zbytek kukuřičné sklizně je přeměněno na kukuřičný sirup, plasty, alkohol a také se z ní vyrábí palivo etanol.

Faktory ovlivňující cenu kukuřice

Počasí

Počasí hýbe s cena mi kukuřice nejvíce ze všech faktorů. Dočasné sucha nebo jiné nepříznivé počasí vyžene ceny kukuřice vzhůru. Podle reportu Natural Climate Change z roku 2012 se očekávají v následujících dekádách velké výkyvy ceny kukuřice kvůli horkům, pokud se nevyvine odrůda jim odolná. Druhým řešením by mohlo být přesunutí pěstování kukuřice více na sever do Kanady.

Ceny sójových bobů

Sója a kukuřice spolu soupeří o pěstební plochu. Když je cena sóji vysoká, tak je pravděpodobné, že se bude vysévat více sóji na úkor kukuřice. Někteří farmáři s tímto počítají a v očekávání, že cena sóji půjde následující sezónu dolů kvůli rostoucí nabídce, vysazují kukuřici.

Cena ropy

Díky nízké ceně ropy lze předpokládat menší poptávku po biopalivech a tím i po kukuřici. Nižší ceny ropy také snižují náklady farmářů.

Geopolitické dění

Protože produkce kukuřice není rovnoměrně rozdělena po světě, tak mohou mít geopolitické problémy mít výrazný vliv na její cenu. Na počátku roku 2014 měla cena kukuřice rostoucí trend. Podíl na tom měla krize na Ukrajině. Ukrajina je pátým největším producentem této plodiny. Globální ekonomika také ovlivňuje cenu kukuřice. Z historického hlediska její cena rostla v dobách expanze a klesala v dobách recese.

Reporty

USDA (United States Department of Agriculture) vydává několik reportů vztahujících se ke kukuřici:

  • V druhé polovině je to Perspective Plantings, který pojednává o tom, kolik kukuřice plánují farmáři vysadit.
  • Poté je každý měsíc vydáván report Monthly Crop Production, který odhaduje nabídku a poptávku po sojových bobech.
  • Report Grain Stocks je vydáván čtyřikrát ročně a … o nabídce různých obilovin včetně kukuřice a sóji v každém státu USA.

Cena kukuřice nemá příliš velký vliv na ceny ostatních produktů, jako jsou vejce, mléko, kukuřičné vločky. Stejné je to i u ceny hovězího, vepřového nebo kuřecího masa.

Sezónní trendy kukuřice

Kukuřice se obchoduje sezónně. Trendy se objevují hlavně kvůli dostupnosti kukuřice v určitých částech roku. Tyto trendy nebudou vždy fungovat osamoceně, ale s přispěním indikátorů a fundamentální analýzy by měla úspěšnost výrazně vzrůst. Tyto trendy zná každý farmář či trader a při obchodování jich využívají. Farmáři je používají k hedgování pozic a jako indikátor kdy by měli kukuřici prodávat. Tradeři tyto znalosti používají k podpoření obchodních signálů. Pro začínající obchodníky s kukuřicí jsou tyto informace snadno pochopitelné a lehce se aplikují při obchodování.

Trend v podzimní sezóně

Podle většiny sezónních grafů bývá trh s kukuřicí nejslabší před a v průběhu sklizně. Tyto „sklizňové lows“ se objevují od září do listopadu, v době kdy farmáři v Severní Americe kukuřici sklízejí a doručují ji do distribučních center. Příčinou nízké ceny je zvýšení nabídky kukuřice na trhu.

Na podzim se vyprodává i uskladněná kukuřice, aby udělala místo pro novou sklizeň. V tomto čase začínají dlouhodobí obchodníci otevírat dlouhé pozice. Každý zkušený trader by vám poradil, abyste nevstupovali do krátkých pozic. Místo toho buď zůstaňte mimo trh, nebo hledejte signály pro vstup do longu.

Trend v zimním a jarním období

V sezóně od prosince do května většinou nastává obrat. Když farmáři prodají svoji úrodu, tak ceny mají tendenci růst.  Sezónní highs se objevují většinou během února či března. Důvody pro zimní růst ceny jsou různé. Jedním z nich může být „souboj o akry“. Kukuřice a sója často soupeří o sazební plochu. Trh s atraktivnější cenou láká farmáře, aby zasadili více dané plodiny. Tyto souboje skončí, jakmile je zaseto. Ke konci jarního období začnou tradeři otevírat krátké pozice.

Trend v letní sezóně

Někdy se highs objeví až během léta. Důvodem je zpravidla nepříznivé počasí, které může ohrožovat velikost sklizně. V letech, kdy je dobré počasí, se highs v této sezónně zpravidla neobjevují.

Obecná pravidla

Měsíce, kdy se více nakupuje, jsou:

  • Říjen
  • Listopad
  • Prosinec

Měsíce, kdy se více prodává, jsou:

  • únor
  • Březen
  • Duben
  • Květen

Závěrem

Tato pravidla samozřejmě neplatí na 100%. Mohou vám pomoci naznačit směr trhu ve spojení s dalšími indikátory. Na sezónní trendy mohou mít vliv i další faktory mimo trh. Stále však patří tyto znalosti mezi základní obchodnické zbraně, které by měl obchodní v arzenálu mít.

Ukaž všechny kroky

Komentáře (0)

Napsat komentář